Miks on esimesed eelisseisus?

Naine
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Miks tundub esimesena saadetud pakkumine kõige mõistlikum ja esimene roog menüüs kõige ahvatlevam?

California ülikooli teadlane Dana Carney tegi katseid vabatahtlikega, kellel oli valiku tegemiseks vähe aega. Selgus, et inimesed eelistavad esimesena pakutud võimalust. Seda eriti siis, kui otsus tuleb teha kiiresti, kirjutab Tartu Ülikooli teadusportaal Novaator.

Mõnikord on esimese eelistamisel mõistlik põhjus – näiteks kui töösoovijate kaaskirjad on pandud järjekorda vastavalt sellele, kui väga nad töökohta soovivad. Kuid esimesi eelistatakse ka täiesti seletamatutel põhjustel.

Esimese katse käigus tutvustas uurija 123 vabatahtlikule kõigepealt kaht meeskonda. Inimesed pidid kohe valima, millise meeskonnaga ühineda.

Seejärel said katsealused teada, et nad peavad ostma auto. Vabatahtlikele tutvustati kaht müügimeest ja nad pidid kohe otsustama, kellelt osta.

Lõpuks said inimesed teada, et nad peavad tegema uue autoostu, müüjateks olid kaks naissoost müügiesindajat. Ka siis tuli otsus teha väga kiiresti. Kõikidel juhtudel eelistasid vabatahtlikud esimesena tutvustatud võimalust.

Seejärel palus Carney rongijaamas ligi kahesajal reisijal valida kahe sarnase närimiskummi vahel. Tulemused olid sarnased – kui inimesed pidid ruttu otsustama, valisid nad esimesena pakutud võimaluse.

Nii autoost kui näts tekitavad pigem hea tunde. Teadlane soovis näha, kuidas tehakse negatiivseid valikuid. Selleks palus ta katsealustel fotode põhjal valida, kes kahest süüdimõistetust läheb vangi ning kes saab tingimisi karistuse.

Piltidel olid sarnase välimusega inimesed, kes olid teinud sama raske kuriteo. Jälle eelistasid katsealused esimesena nähtut ning määrasid talle kergema karistuse.

Miks see nii on? Carney oletusel võivad esimesena nähtu paremaks pidamisel olla evolutsioonilised põhjused. Näiteks eelistavad inimesed neid, keda elus kõigepealt nähakse – ema, isa ja teisi pereliikmeid. Selline valik on seotud turvalisusega. Hiljem eelistatakse esimesena nähtut juba alateadlikult.

Sarnasel valikumustril on suur mõju, nimekirja esimesed kipuvad olema võidukad. Olgu siis tegemist lauluvõistluse esinemisjärjekorraga või nimestikuga firmadest, kelle aktsiaid soovitab börsimaakler osta.

Uurimus ilmus ajakirjas PLoS ONE.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles