Kuidas ära hoida sügisväsimusest tulenevat ajaraiskamist?

Getter Lukjanov
Getter Lukjanov, reporter
:

Pime aeg on saabunud ning sageli kaasneb sellega nii väsimus kui stress. Ardo Reinsalu kirjutab ajajuhtimisblogis ajajuhtimine.ee, kuidas lõpetada väsimusest tulenev ajaraiskamine.

Väsimus on üks suuremaid ajaraiskajaid – väsinuna kulub sama töö tegemiseks rohkem aega ja lisaks tehakse rohkem vigu, mille hilisemaks parandamiseks kulub omakorda aega.

Vähetähtis pole ka ideede kvaliteet – puhanud vaim on loomingulisem. Seetõttu on asjakohane proovida mõningaid väsimuse peletamise nippe, et tulla oma asjadega õigel ajal toime ning leida aega ilusa sügise nautimiseks.

Esimene soovitus on kindlasti võtta aega oma 

«

iluune

»

 jaoks – kellele 7 tundi, kellele 8, aga täiskasvanud inimene peab saama oma une täis magada – talvel 10-15 minutit rohkem kui suvel.

Magamatus toob endaga kaasa stressihormoonide taseme tõusu, mis pärsib ajurakkude uuenemist. Vähe sellest – mõnede uuringute järgi vajaks ligi 60 protsenti täiskasvanutest päevas lühikest uinakut. Seega ehk tuleks praegusel pimedal ajal pigem õhtune seebiooper vaatamata jätta ja õigel ajal voodisse pugeda?!

Ootamatu väsimuse tekitaja võib olla vale toitumine. Tühi kõht on küll parem mõtlemise abiline kui täis kõht. Kuid ühel hetkel hakkab töövõime langema, sest energiavarude nappus peatab jooksva tegevuse ja suunab ajutegevuse teistele radadele. Siis tuleb süüa ja juua veresuhkru taset aeglaselt kergitavaid (nn. madala glükeemilise arvuga) toite.

Kui vere suhkrutase tõuseb kiiresti, on ka uni kerge saabuma – seda teevad magusad joogid, koogid, küpsised jmt. Pigem tuleks süüa teraviljatooteid, rukkileiba ja D-vitamiinirikkaid toiduaineid nagu nisuidud, kala, avokaado, maks, päevalilleseemned, munakollane.

Väsimus võib olla seotud ka halva tujuga. Rõõmsamaks ja energilisemaks aitab meeleolu muuta ajus tööd korraldav hormoon serotoniin. Serotoniini tõusule aitab kaasa põgus viibimine päikese käes (talvel piisab ka lihtsalt valguse käes viibimisest), 15-minutiline jalutuskäik või lihtsalt värskes õhus viibimine. Ära unusta, et sõbrad, hea muusika, rõõmsavärvilised riided, meditatsioon, õige hingamine, jooga – kõik need lihtsad vahendid on igati abiks väsimust tekitava halva tuju peletamiseks.

Kontoritöö üheks väsimuse allikaks on ka rutiin või üheülbalise tegevuse kallal nokitsemine (pikem aruanne, lepingu koostamine, uuringu lugemine, jmt). Siinkohal soovitatakse minipauside võtmist iga 40-45 minuti järelt.

Need pausid ei pea olema seotud puhkamisega, vaid lihtsalt teistsuguse tegevusega, milleks võib olla uudiste lugemine, telefonikõne planeerimine, Facebooki-i konto kontrollimine, silmaharjutused või lihtsalt lühike kohvipaus.

Kirjuta toimetajalePrindi
Artikli märksõnadmasenduspimedusstresssügisväsimus
Samal teemal
vaata ka videolugusid!
Gallup

Kas sina paneks lapsele Pokémon Go tegelase nime?

Küsitluses on osalenud 88 inimest
Sisuturundus
Saada meile vihje!
Nägid midagi huvitavat? Saada meile kiri, video või pilt siit!
Vaata ka videolugusid!
Viimased uudised
VideoKõik
TervisKõik
ReisKõik
Horoskoop
Top lood
Top kommentaarid
48h populaarsemad teemad
PostimeesKõik
Elu24Kõik
MajandusKõik
SportKõik
TallinnKõik
NaineKõik
TarbijaKõik
MaailmKõik
ArvamusKõik
UudisedKõik
VIIMASED GALERIID
Arhiiv
Liitu Postimehe uudiskirjaga ja ole kursis päeva olulisimate uudistega!
Vali omale meelepärased teemad:
Aitäh, et liitusid
Postimehe uudiskirjaga!
Juba homme jõuab esimene uudiskiri sinuni.
TAGASI POSTIMEHE LEHELE