Tagasi mobiilivaatesse
Värskendamiseks tõmba

Tervis

:

Soovitused rinnavähi ennetamiseks

Oktoober on rinnavähikuu ning sellega seoses toimub tänavu juba neljandat korda Euroopa Donna üleeuroopaline teavituskampaania «Rinna tervise päev», mida tähistatakse 15. oktoobril Viru keskuses.

Rinna tervise päeva motoks on tänavu «Vali tervis!», mis tähendab laiemalt, et olles füüsiliselt aktiivne, säilitades normaalset kehakaalu ja toitudes tervislikult, saame oluliselt vähendada rinnavähi riski. Alljärgnevalt täpsemad soovitused.

Vali meelepäraseim viis füüsilise aktiivsuse tõstmiseks

Mitteaktiivset eluviisi peetakse rinnavähi põhjustajaks 10-16 protsendil juhtudest. Üks lihtne võimalus parema tervise saavutamiseks on igapäevane 30-60 minutit kestev mõõdukas treening.

  • Kepikõnd, treppidest käimine, koeraga jalutamine, bussist peatuse võrra varem väljumine, need on kõik füüsilised tegevused, mida on lihtne oma igapäeva rutiini lisada.
  • Alusta aeglaselt, vastavalt oma võimetele ning leia viise, kuidas koormust järk-järgult suurendada.
  • Ära unusta planeerida ka enda premeerimist! Iga saavutatud eesmärgi eest premeeri ennast väikese autasuga – mine kinno, osta meeldiv ajakiri, uus CD vm.
  • Vali meelepäraseim viis! Vali tegevus, mis sulle meeldib ja mis sobib enim sinu ellu, leia sellega tegelemiseks parim aeg enda jaoks.

Vali tervislik toit

Hästi tasakaalustatud toidus ei tohiks päevane toiduga saadav rasvhapete kogus ületada 30 protsenti. Päevane toiduga saadav suurem energiahulk, kui me kulutada jõuame, suurendab rinnavähi riski

  • Lisa oma igapäevamenüüsse sulle meelepäraseid puu- ja juurvilju.
  • Kui kahtled, mida süüa, vali alati tervislikum.
  • Jälgi toitainete sisaldusi pakendil ja pea silmas rasva hulka ning portsjoni suurust.

Jälgi oma kehakaalu

Ülekaal ja mitteaktiivne eluviis tõstavad rinnavähi riski 25-33 protsendi võrra. Võtmesõna elustiili muutmise puhul, mis aitab vähendada rinnavähi tekke riski, on kehamassiindeks (BMI) vahemikus 18,5-24,9.

  • Tervisliku kehakaalu säilitamiseks söö õigeid koguseid.
  • Arvuta ja ole teadlik oma kehamassiindeksist (BMI). BMI= kehakaal kilogrammides jagatuna pikkuse ruuduga.
  • Hoia kehamssiindeks 18,5-24,9 vahel.
  • Jälgi, et kodused toiduportsjonid ei oleks liialt suured.
  • Jälgi, et ka väljas süües toiduprortsjon ei oleks suur.

Ära unusta mammograafilisi uuringuid

Kogu infot rinna skriiningprogrammide kohta. Mammograafiline uuring on laialt aktsepteeritud uuring avastamaks rinnavähki varajases staadiumis, juba enne, kui tükk rinnas muutub käega tuntavaks.

  • Küsi oma pere- või naistearstilt infot rinnavähi sõeluuringute kohta.
  • Soorita enesekontrolli regulaarselt üks kord kuus kindlal päeval, parim aeg selleks on pärast menstruatsiooni ja kui leiad muutusi rinnas, pöördu viivitamatult oma perearsti poole. Seda, kuidas oma rindu kontrollida, vaata siit!
  • Küsi oma pere- või naistearstilt infot rinnavähi sõeluuringute kohta.

Allikas: Euroopa Donna infoleht


Logi sisse:
Vaata kommenteerimise tingimusi | Näita e-maili avalikult:
Viimased uudised
Gallup

Küsitluses on osalenud  inimest
Tervis
Horoskoop
Top lood
Top kommentaarid
48h populaarsemad teemad
POSTIMEES.ee
Elu24
Majandus24
Sport
TallinnCity
Naine
Tarbija24
Maailm
Arvamus
Kultuur
VIIMASED GALERIID
Arhiiv