Britta Valten: roheline sõda koduseinte vahel

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Kui juut abiellub katoliku usku inimesega, ei tähenda see pilvi nende abielutaevas. Kui hingelt roheline ja loodushoidlik inimene abiellub aga kellegi väga mitterohelisega, tuleb sellest pahandust.

Mõtteviis ja suhtumine loodusesse on nagu usk, see ongi usk. Ükskõik kui suur on armastus kahe inimese vahel, tänapäevases ühiskonnas peavad kattuma nende vaated loodusele.

Pilt 1. Armunud paar toidupoes. Naine soovib kohupiimatopsi, mis on kenasti plasti pakendatud. Mees poetab toote pea käte värinal ostukorvi ning proovib arglikult selgitada, et tegelikult jääb sellest järele pakend, mis looduses ei lagune. Äkki ostaks suurema koguse, äkki ostaks isegi talutoote? Naine on silmanähtavalt solvunud. Tulemas on tüli, põhjuseks emake loodus.

Pilt 2.  Mees ja tema hingelt roheline naine on äsja kolinud ridaelamusse. Eelmisel nädalal toodi biojäätmete konteiner. Naine sordib biojäätmed kõik eraldi. Mees viskab banaanikoore mürtsuga pakendikotti.

Naine juhib sellele tähelepanu, mees ärritub ja räägib, kuidas biojäätmed hakkavad sekund pärast ühte sattumist halvasti lõhnama. Mees räägib veel, et tegelikult lähevad kõik jäätmed lõpuks ühte suurde hunnikusse, mida ümbritsevad kärbseparved. Naine jätkab prügi sorteerimist ja muidu armsal paaril on alati üks vaidluskoht.

Pilt 3. Naine on beebiga kodus, tellib internetist kõik naturaalsed pesuvahendid. Ühel päeval helistab mehele ja palub lähedal asuvast biopoest tuua pesupähkleid. Mehel on parajagu kiire ja ta ei kuula just erilise hoolega. Poodi jõudes ei mäleta  mees soovitust midagi ja kartes beebit üles äratada, helistab hoopis enda emale.

Naise ämm läheb pähklijutust ärevile ja on veendunud, et tema lapselapsel ja pojal on kodus «hull puudekallistaja». Mees saabub koju paki supermarketist pärit Arieliga. Naine on mehe peale vihane, et too loosse enda ema segas. Mees on ka vihane, kõikide asjaolude peale. Ariel seisab nukralt üksi nurgas, igavesti.

Pilt 4. Taluturg, mees ja naine. Ühe leti ees jääb paar seisma, naine soovib osta õunamahla. Suur kolmeliitrine purk on üsna kallis. Naine maksab ja rõõmustab, et saab pakkuda perele naturaalselt ilma säilitiaineteta mahla, pole ka liigset suhkrut ning kohalik talunik saab õiglase tulu. 

Mees on silmanähtavalt ärritunud ja küsib, et kas naine ei oska üldse majanduslikult mõelda. Miks peab tema orjama ja tööl käima, kui naine sellise jaburduse peale kulutab. Naine saab haiget, mees on vihane ega joo klaasigi kodumaist õunamahla.

Pilt 5. Naine ja mees töötavad kesklinnas, ent omavad maja äärelinnas. Peres on kaks autot. Külmal talvehommiku, kui mees mõlema auto klaase jääst puhastab, tuleb tal idee pakkuda naisele koos sõitmist. Oleks kahekesi lõbusam, läheks vähem kütust ja üks auto ummikus vähem. Vestlus naisega kujuneb ootamatus suunas.

Naine süüdistab meest oma vabaduse piiramises, feodaalajastus elamises ja liigses ihnsuses. Ka igal järgneval hommikul stardib maja eest kaks autot.  Kevadel ostab mees jalgratta ja naine kolib välja.

Kõigis nendes lugudes on kuskil olemas midagi, mida nimetada terveks mõistuseks. Me tuleme igasse suhtesse enda kogemustepagasiga ja enda veendumustega. Mitte kunagi ei ole inimesed tarbinud nii palju kui täna.

Mitte kunagi enne ei ole inimesed olnud ise füüsiliselt allergilised kõigile tehislikule enda ümber. Mitte kunagi varem pole inimkond olnud sunnitud vaatama enda mugavusest kaugemale, et näha planeeti ja sellega toimuvat.

Enne uue partneriga suhte loomist võiks teha testi ja vaadata, kas prioriteedid ühtivad. Loodussõbralik käitumine ei ole kohustuslik, samuti ei ole kahustuslik olla koos inimesega, kes loodusest sootuks ei hooli või on selles teemas äärmuslike vaadeteni jõudnud.

Ökoloogiline mõtteviis on usk ja selle järgijad ei karda pidada omaenda ristisõdu. Iseasi, kuidas seda teha kodustes tingimustes ja paadunud teisitimõtlejaga.

* tegemist on pseudonüümiga. Loo autor on toimetusele teada.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles