Bold Tuesday loojad paljastavad oma töö telgitagused

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kairi Kuuskor ja Markus Marks
Kairi Kuuskor ja Markus Marks Foto: Maarja Viiding

Osta.ee moeblogi kohtus kahe disaineriga, kes on Bold Tuesday maailmakaartide plakatite taga – Kairi Kuuskor ja Markus Marks. Nende kahe puhul torkab silma eriti jõuline ja sihikindel liikumine oma eesmärkide suunas, ratsionaalsus ja läbimõeldus. 

Tagasihoidlikult ütlevad, et on oma püstitatud eesmärkide ajakavast isegi ees. Nad on tugev loominguline, kuid vähemalt sama hea äriline ja turunduslik tandem. Nad mõtlevad ühes suunas ja hingavad ühes, Bold Tuesday, rütmis.

Kes te olete ja mis on Bold Tuesday?

K: Me mõlemad oleme EKA taustaga ning oleme Bold Tuesday loojad. Bold Tuesday kätkeb endas disainistuudiot, mis toodab maailmakaarte. Selle teemaga hakkasime tegelema 2013. aastal, esialgu disainibüroo kõrvalt ja väga väikeses mahus. Niimoodi samm-sammult ta kasvas kuni me ühel hetkel avastasime, et see ongi see, millega me mõlemad tahaksime tegeleda "päriselt" ja täiskohaga.

M: Kõigil tundus seda vaja minevat.

Kas kõikidel sõpradel on see juba koduseinal olemas?

K: Jah, enamikel on see olemas, ei saa salata (Kairi naerab kergelt)

M: Samas on alati see oht, et kellelgi teisel, kes tuleb sünnipäevale, on see maailmakaart juba kingitusena näpus, või on sünnipäevalapsel see olemas.

Kingitusideena on see ikka ääretult vahva toode…

K: Seda oleme me palju tagasisidena kuulnud, et Bold Tuesday tooted on täiesti universaalsed. Kõige toredam on see, et ta inspireerib. Toode tooteks, reisimine reisimiseks, aga tegelikult ta inspireerib mugavustsoonist välja ronima ja seda lühikest elu ära kasutama suurte asjade tegemiseks. Oluline on ka see kui suureks lugu selle kaardi ümber mõelda. Samas see väike toru võib ollagi kellegi jaoks mingisugune tõuge täielikuks elumuutuseks, miks mitte…

M: Alati on see ka kompliment kingituse saajale. Isegi kui Sa oled vähe reisinud, siis peetakse Sind juba ikkagi reisijaks ja antakse omamoodi tõuge, et mine avasta veel maailma. Teisalt jälle kui Sa oled palju reisinud, siis inimene tunneb, et see on suur kompliment, et teda peetakse suureks reisijaks. See vau-efekt ongi just seesama hetk kui sa neid riike lahti tõmbad, kui me räägime just sellest kleebiskaardist. Mõnikord seltskonnas on mitmeks tunniks olnud põnevust ja juttu jätkunud kauemaks kui tõmmatakse riike lahti. Igaüks räägib sinna juurde oma loo.

K: Eriti hästi mõjuvad  Bold Tuesday plakatid selliste pooltuttavate puhul, mis töötab jäämurdja ehk icebreaker’ina. See paneb inimesed omavahel väga hästi rääkima.

Kus te tuttavaks saite?

K: Koolis. Mina lõpetasin tegelikult juba varem ja teise, stsenograafia, eriala. Lisaks õppisin tootedisaini Saksamaal.

M: Mina tundsin Kairi elukaaslast ning tegin temaga ühte tootedisaini projekti koos.

K: Koostöö sai alguse sellest, et võtsime osa Disainerite Liidu ühest konkursist «Meeste asi». Selle konkursi raames otsiti just meestele sobilikke kinke ehk siis see oli selline väikeobjektide konkurss, mille point meile väga meeldis. Kui Sa käid ringi disainipoodides, siis 80 protsenti esemetest, mis riiulitelt vastu vaatab, on pigem mõeldud naistele. Midagi on ka lastele, aga meestele mõeldud toodete koha pealt on riiulid suhteliselt hõredad. Otsustasime sellest võistlusest osa võtta tegelikult ühe teise ideega. Tegime selle ka ära ja kuna siis jäi natuke aega veel üle ja täieliku viimase hetke välgatusena tuli see interaktiivsete plakatite mõte. Ehk siis idee sellest, et Sul on plakat, mida saaja hakkab ise muutma. Esimene pääsuke oli plakat «10 mehetegu».

M: See läkski võistlusele.

K: Ja sellest kasvas välja praegune Bold Tuesday plakatite idee.

M: Maailmakaardid on mäekõrguselt esialgsest ideest üle eelkõige seetõttu, kuna seal ei ole tähtis, mis rahvusest oled. «10 mehetegu» oli väga Eestikeskne. Kui tegime lõpuks maailmakaardi, siis see läks mühinal käima. Hoidsime küll «10 mehetegu» mõnda aega teiste kaartide kõrval töös, kuid võrreldes maailmakaardiga olid need mahud tunduvalt väiksemad ning otsustasime ühel hetkel oma esialgset ideed enam mitte turustada.

K: Kuidagi automaatselt keeras see reisimise teema juurde. Sisuliselt on nad kõik omavahel justkui kokkusobivad teemad. Kõik räägivad sellistest challenge’itest ja eneseületamistest, mugavustsoonist välja murdmisest, maailma avastamisest ja enda proovile panemisest. Aga hetkel tundub küll, et see teema, millega me pikka aega tahame tegeleda, on just reisimine.

Te alustasite väikesest asjast ja nüüd on see kasvanud juba arvestatavalt suureks. Mis hetkel tuli äratundmine, et see on see millega tahate edasi minna?

K: See on olnud hästi sujuv protsess ja oleme teinud seda kogu aeg teise asja kõrvalt. Korrutasime endale pidevalt, et see on selline väike kõrvalprojekt. Kriitiline hetk oli just see moment, kui me andsime endale aru, et see ei ole enam selline väike  kõrvalprojekt, vaid päris korralik asi. Seda tuleb ka nii võtta. Vastasime küsimustele: mida me tahame teha? Kellele me tahame müüa? Kas me tahame müüa otse või poodide kaudu? Mis näoga see Bold Tuesday peaks olema ja kellele on see mõeldud? Täpselt sel hetkel kui olime enda jaoks nendele küsimustele vastanud, siis hakkasid asjad hargnema. Müüginumbrid tõusid ning alustasime koostööd poodidega.

Kus Te ärilist poolt õppisite?

K: Mina sain põhja alla kui kirjutasin äriplaani, et saada EAS-i toetust. See oli esimene kokkupuude kohe pärast kooli lõppu. Mulle väga meeldis seda äriplaani kirjutada.  Mingis mõttes on see EKA hariduse puudujääk, et sellise asjaga ei puutu kokku.  Samuti osaleme programmis, kus iga kuu on meil mitu väga intensiivset koolitust, pluss siis kohtumised enda ja teiste mentoritega. See on täitsa nagu ettevõtlushariduse kiirkool.

Markus, Sina olid Üliõpilasesinduse esimees, õppisid EKA-s ja lisaks kooli kõrvalt toimetasid Bold Tuesdayga. Kuidas Sa jõudsid?

M: Muidugi oli see raske! Töö oli esimesel kohal. Kool teisel. Ained enamuses olid juba õnneks tehtud, kord nädalas käisin koolis ja tegin lõputööd. Eks ikka tekkis pingeid.

K: See on see teema, et konkurent ei küsi, kas sul on pool firmat ja käid samal ajal koolis. Selles mõttes on karm.

M: Saime hakkama selle aja. Nüüd sai kool läbi ja mul ei ole muid kohustusi peale Bold Tuesday.

Kuidas te pingeolukorras käitute?

M: Karjunud ei ole, aga teravusi on ikka olnud. Aga oleme ikka üritanud asjad läbi rääkida. Vaidlemine on loomulik. Hea kommunikatsioon peab olema. Eks me ise õpime ka seda, kasvõi ülesannete jagamisel või kohtumiste kirjutamisel kalendrisse jne.

K: See toob kaasa lihtsalt järgmise koosoleku. Asju saab ju ratsionaalselt ka võtta. Mis me siis teeme? Alati on kolm-neli lahendust – kas me lõpetame selle asja ära või me ikkagi tahame seda edasi teha ja kui me tahame, siis kuidas me seda edasi teeme? Kokkuvõttes eesmärgid on meil ju ikkagi samad.

Kairi, iseloomusta Markust:

K: Väga hea suhtleja, hea esineja. Ambitsioonikas ja kohustundlik. Markus tahab tõmmata asjadele joone peale. Näha, et mingi asi on valmis ja lõpetatud. Ühelt poolt on see väga hea. Ehk sealt tulevad sellised äkksööstud. Kui mingi teema või idee on korraks üles kerkinud ja järgmisel päeval näen – oi, see on juba valmis!  See on kaasa toonud väga suuri õnnestumisi, aga see võib kaasa tuua ka jamasid. Lihtsalt ajastus võib olla halb. See on Markusele hästi iseloomulik asi – mõeldud-tehtud!

Markus, iseloomusta Kairit:

M: Otsekohesus. See võib mõjuda vahel külmalt, olgugi,et Kairi kaalutleb asjad läbi ja  alles siis ütleb välja. See on hea. Numbritel oskab Kairi suurpäraselt kätt pulsil hoida. Kümme korda arvutab kõik üle.  Kõikvõimalikud tabelid on Kairi lemmikud. Ta tahab kindel olla, et kõik toimiks – ehku peale ei tulista.

K: Täiesti nõus.

M: Osad räägivad, et tal selline imelik huumor. Irooniline ja küüniline. (Kairi naerab laginal). Mõnikord ma võibolla ei taba seda ära ja tunnen, et see nali käib minu pihta.

K: Tegelikult see ülesanne, mis Sa meile andsid on väga keeruline. See on nagu peaksin kirjeldama, millised mu juuksed kuklast välja näevad. Markus on selleks mulle liiga lähedal, et teda iseloomustada.

Kuidas te ennast premeerite?

M: Mulle tundub, et me pole veel jõudnud täpselt selle süsteemini. Maikuu oli meil parima käibega kuu, aga me ei tähistanud seda. Pigem oli suhtumine, et nüüd lähme täiskäigul edasi – uued tellimused ootavad.  Vähemalt me oleme suutnud, et me enam kella kaheksa-üheksani tööd ei tee. Alguses oli kerge kaos, meil polnud oma stuudiotki veel.

K: Töötasime emma-kumma koduköögis. Siis olid need piirid töö ja eraelu vahel küll hästi hägused.

M: Viimastel kuudel oleme isegi väga hästi jõudnud. Kui kell 18.00 kukub, siis lähme ära töölt. Teine aeg hakkab. Peame endale ikka seda ka lubama. See ongi osaliselt ju preemia. Ideaalis peaks töö osa koguaeg vähenema. Et meie juhime seda ettevõtet, aga ühel hetkel anname tööd järjest rohkem ära käest. Põhimõtteliselt tahame sinna jõuda, et kui me läheme kuuks ajaks reisile ära, siis ei juhtu ettevõttega midagi. See oleks ideaalne.

Kuhu te tahaksite reisida? 

K: Mina tahaksin minna varsti Hiina ja Põhja-Aafrikasse. Ma sattusin üle-eelmisel aastal üsna juhuslikult hiina keelt õppima ja sealt alates tunnen tohutut tõmmet selle hiiglasliku, põneva ja vastuolulise maa vastu. Ehk õnnestub isegi natuke kaduma kippuvat keelt värskendada? Ja muidugi Hiina köök! Juba ainuüksi kohalike maitseelamuste pärast peaks reisima! Järgmiseks aastaks on plaanis ka üks parajalt võimete piire testiv tundramatk, kus 3-5 ööpäeva jooksul on vaja läbida 180 kilomeetrit.

M: Augustis külastasin Hispaaniat – Barcelonat ja selle lähiümbrust. Aga sellel aastal võiks külasta veel Põhja-Itaaliat – tahaks Cinque Terre piirkonnas aja maha võtta, teha läbi sealse rannikuäärse matkaraja läbi erinevate külade ja jõuda värvilisse La Speziasse. See näeb muinasjutuline välja. Kaugematest paikadest võiks kevadel ära käia ka Indoneesias, külastada sealseid saari ja leida üles huvitavad, kuid vähem tuntud paigad.

Tegelikult olen ma veel üsna vähe reisinud, kuigi tegeleme ise reisimisega seotud teemaga. Samas loomegi neid maailmakaarte selleks, et nii meie kui kõik teised võtaks aja maha, kogeks palju erinevaid ja põnevaid kultuure, seikleks. Ja Bold Tuesday’ga näeme ise seda ägedat võimalust, et saame alati töölaua tagant püsti tõusta ja…

K: … ja reisima minna.

Soovid ka oma rännakud maailmakaardile märkida? Bold Tuesday kaardid on müügil Osta.ee uuel Eesti Disaini lehel.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles