Värske isa õpetab, kuidas lapsevankrit valida

Linda Pärn
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Noor isa kirjutab Perefoorumis, et sattus oma esimesele lapsele vankrit valides hätta, sest asjaliku info leidmine osutus oodatust raskemaks. Suur töö tehtud, otsustas ta oma juhtnööre ka teistega jagada, et uutele lapsevanematele valiku tegemisel abiks olla.

Meie kaalutlused vankri valikul olid alljärgnevad

Kas vanker või vankerkäru? 

Alustame A-st ja O-st. Sain teada, et vanker on lamava lapse jaoks, käru juba istuva lapse jaoks. Seega, vastsündinu jaoks on kõigepealt vaja vankrit, käru võib ka hiljem juurde osta. Väga levinud on vankerkärud, kus ühele raamile saab paigaldada nii vankrikorvi kui ka käru (kaks ühes). Osadel mudelitel saab raamile paigaldada ka beebi turvatooli (kolm ühes). Hinna osas on raske midagi öelda, kuna erinevate tootjate hinnad on väga erinevad. Üldiselt jäi teiste vanemate kommentaare lugedes siiski mulje, et kui ostate vankerkäru, siis valige kvaliteetsem (kallim) variant, sest kasutate seda oluliselt kauem kui ainult vankrit. 

Meie valik: vankerkäru. Põhjus: puhtalt praktiline kaalutlus, et ei peaks poole aasta pärast uuesti mööda poode või internetis sobivat käru otsima. 

Kolme- või neljarattaline? 

Kolmerattalise eelised: hea manööverdada (oluline poes käies), kohati kergem kui neljarattaline ja mugavam tõsta (oluline, kui kasutate ühistransporti), võtab vähem ruumi (oluline, kui teil on sedaankerega auto), moodne välimus (maitse asi). 

Puudused: mõnedel (odavamatel) mudelitel pidi olema probleeme stabiilsusega (teine laps võib ümber tõmmata), lumevallidest ja äärekividest üle saamine on keerulisem (oluline, kui liigute palju jala). 

Neljarattalise eelised: stabiilsem kui kolmerattaline, parem vedrustus (kuigi mitte kõigil mudelitel), klassikaline välimus (maitse asi). 

Puudused: üldiselt raskemad ja suuremad kui kolmerattalised. 

Meie valik: neljarattaline. Põhjus: elame logistiliselt heas kohas, pääseme arstile, poodi jne jalgsi. Seetõttu on esmane, et vankriga oleks mugav liigelda (üle äärekivide ja üle raudtee). Oluline argument oli ka neljarattalise stabiilsus. Samuti tundusid neljarattalised ilusamad. 

Suured või väikesed rattad, topeltrattad? 

Suured rattad: parem takistusest üle pääseda, looduses, rannas liigelda. 

Väikesed rattad: parem manööverdada, võtab vähem ruumi (oluline näiteks sedaankerega auto puhul). Topeltrattad on valdavalt väikesed rattad: talvel läheb lumi vahele, segab liikumist; Eesti talvistes oludes võiks seega vältida. 

Meie valik: suured rattad. Põhjus: (nagu juba mainitud) liigume palju jalgsi. 

Õhk või täiskummid, vedrustus? 

Väidetavalt vajavad õhkkummid rohkem hoolt kui täiskummid. Sellest väitest ma väga hästi aru ei saanud. Õhkkummide hooldus tähendab ju sisuliselt kummide pumpamist. See ei tohiks ületamatuks probleemiks olla. 

Eesti teeolusid arvestades peaks selleks, et lapsel mugav sõita oleks, olema vankril vähemalt üks omadus: kas õhkkummid või vedrustus. Lapsele on kindlasti mugavam, kui oleksid nii õhkkummid kui ka vedrustus. Samas muudab see vankri raskemaks. Seega peate valima, mis teile olulisem. 

Meie valik: õhkkummid, vedrustust ei ole. 

Vankri kaal? 

Poes on sageli välja toodud ainult raami kaal. Sinna juurde tuleb arvestada ka vankrikorvi kaal. Seega, vaadake hoolikalt. 

Kaal on oluline siis kui: 1) peate vankrit mööda treppe vedama, 2) kasutate palju ühistransporti. Kui elate eramajas, pole teil eelnimetatud probleemi. 

Meie valik: kaal polnud väga oluline. Põhjus: elame kortermajas, kuid saame vankri(raami) jätta ruumikasse trepikotta; uksed kogu aeg kinni ja läbi klaasi näha, kes seal toimetab. Seega pole hirmu, et kallis vanker minema jalutab. 

Vankri suurus? 

Enne ostu kontrollige võimalusel, kas: 

1) vanker mahub autosse (oluline sedaankere puhul); 

2) kui elate liftiga kortermajas, kas vanker mahub lifti.

Meie valik: suurus polnud oluline. Põhjus: universaalkerega auto. 

Vankrikorv või kookon? 

Traditsiooniline vanker on vankrikorviga. Vankerkäru puhul tähendab see, et saate raamiga kaasa nii vankrikorvi (lamamisasendi jaoks) kui ka käruiste (istuva asendi jaoks). Kookoni puhul pole vankrikorv vajalik; käruiste seljatugi lastakse alla ja kookon pannakse sinna sisse. 

Millal valida vankrikorv, millal kookon? Meie valisime kookoni, kuna elame kolmandal korrusel (lifti majas pole). Vankri jätame all trepikoja esikusse ja lapse saame koos kookoniga mugavalt tuppa kaasa võtta. Samas on ka vankrikorvil oma eelised. Näiteks saab seda kasutada lapse (tagavara)voodina, kui läheta vanavanemate juurde. 

Muud lisad ja tähelepanekud? 

Üleviidav sang - pole selle vajadusest täpselt aru saanud. Ilmselt on nii, et kui ei taha, et päike ei paistaks lapsele otse peale, saate sanga teisele poole viia ja sealt poolt vankrit lükata. 

Meie valik: üleviidavat sanga pole. Põhjus: vankri käruosa saab raamil teistpidi tõsta. Kui vastsündinuga sõidame, siis saame ta näoga meie suunas panna. Hiljem, kui laps suurem ja tahab ehk ise ka ringi vaadata, paneme ta näoga sõidusuunas. 

Sanga asendid - kui olete Eesti keskmisest pikemad, siis vaadake, et saata sanga endale sobivalt seadistada. 

Poekorv vankri all - sain teiste postitustest teada, et oluline pole mitte korvi laius, vaid äärte kõrgus, et poest ostetud või muidu kaasa võetud asjad sealt välja ei kukus. 

Pestavad detailid - arvan, et see on vajalik. Tegijal ikka juhtub!

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles