Disainikeskuse naiskond on 100 protsenti disainiusku

Tiina Kolk
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Alati naerusuised: Eesti Disainikeskuse naiskond. Esimeses reas (vasakult ) Sirli Nõmm, Jane Oblikas, Marii Reimann, Maris Takk, teises reas (vasakult) Kaire Sõmer, Pille-Liis Milvere ja Sarah Kopli.
Alati naerusuised: Eesti Disainikeskuse naiskond. Esimeses reas (vasakult ) Sirli Nõmm, Jane Oblikas, Marii Reimann, Maris Takk, teises reas (vasakult) Kaire Sõmer, Pille-Liis Milvere ja Sarah Kopli. Foto: Mihkel Maripuu

Disainikeskuse seitsmeliikmeline naiskond on lühikese ajaga teinud Eesti tootekunsti nähtavaks nii kodu- kui ka välismaal, viies muu hulgas meie noored autorid Londoni moenädalale ning õhutades ettevõtteid muutma oma mõtteviisi inimkesksemaks.

Sageli küsitakse disainikeskuse naistelt, mida nad ise loovad. «Meie missioon on ühelt poolt aidata ettevõtetel jõuda disainerini ning teisalt abistada nendega koostööd tegevaid firmasid oma toodete või teenuste välisturgudele viimisel. Esimene suund kannab nime «Disain sisse!» ja teine «Disain välja!»,» selgitab disainikeskuse juhataja Jane Oblikas.

«Ma arvan, et veel on meie ülesanne tutvustada disaini laiemalt,» lisab kommunikatsioonijuht Maris Takk. «Teha selgeks, et disain on lisaks laudadele-toolidele-riietele kõikjal meie ümber, ka teenustes ja kasvõi ajalehtedes, mida loeme.»

Disainipoliitika valdkonda vedav Kaire Sõmer tõdeb, et n-ö tavainimene ei peagi endale teadvustama, mis on disain, aga talle on oluline, kui mugav tundub üks või teine toode või teenus.

Oblikase sõnul kujutab disain endast loomingulist protsessi, ja nagu loomingu puhul ikka, pole esialgu teada, kuhu välja jõutakse: «See on risk, ja ettevõtted ei söanda riske võtta. Aga mina julgen väita, et disainimeetodeid kasutades ja asjale süsteemselt lähenedes maandatakse kõik riskid.»

Välisprojekte juhtinud Sirli Nõmm lisab, et viltuvedamise puhul on alati võimalus hakata otsast peale ja parandada asja seni, kuni jõutakse loodetud tulemuseni. «Alguses polnud eksport meile üldse nii oluline, pigem soovisime Eesti disaini märgatavaks teha,» räägib viis aastat meie disaini mujale maailma viimise ja disainikeskusele välismaal koostööpartnerite leidmisega tegelnud Nõmm. «Esimene ülesastumine Soomes julgustas koostööle Eesti saatkondadega ja nüüdseks oleme korraldanud meie välis­esindustes hulga vahvaid disaininäitusi.»

Ekspordiplaani koostades jäi sõelale kaks kohta – London ning Saksamaa, kus peamiseks koostööpartneriks sai tegusa disainikeskusega Hamburg. Praegu keskendub disainikeskus sügisel Helsingis toimuva Habitare messi Eesti etteaste korraldamisele ning peab aru, kuidas üldse rahvusvahelisel areenil jätkata.

«Kahjuks pole suurem osa meie ettevõtetest disaini fenomenist aru saanud, vahel arvatakse, et disainer on baretiga kunstnik,» muigab ettevõtluse suunajuht Pille-Liis Milvere. «Ettevõtjate tähelepanu püüdmine ja neid disaini kasumlikkuses veenmine on üsna keeruline. Firma võib teha väga head metalltoodet või mööblit, pakkuda suurepärast teenust, aga kui nende kuvand räägib tööstusrevolutsiooniaegses keeles, jääb kõrge lisandväärtusega eksport toppama. Seda, kes te olete ja mis asja siin maailmas ajate, tuleb näidata veenvalt ja tänapäevaselt!»

Peagi avaneb disainikeskuse algatatud disainiblogi (disainiblogi.ee), kus huvilised saavad tutvuda meie disainerite ja ettevõtete koostöös sündinud paremate paladega. Blogiga, nagu ka disainibüroode võrgustiku ja disainiauhindadega tegeleb keskuses Marii Reimann, kes lisaks vastutab disainiauhindade konkursi eest.

«Kuna seekord tahame edulugusid juba varem rääkima hakata, avamegi aprilli lõpus disaini­blogi,» mainib Reimann. «Esitleme kaks aastat tagasi toimunud eelmise konkursi võitjaid, tutvustame tänavusi nominente ning tunnustame meie tippdisainereid.»

Kes aga soovib avastada igapäevast disainielu, näeb seda disainikeskuse üllitatud Tallinna disainikaardilt, mis on olemas ka mobiilirakendusena.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles