Viis kehakeelenippi, kuidas tööl head muljet jätta

Linda Pärn
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Tükk aega enne seda, kui sul õnnestub end tõestada, on teistel juba sinu suhtes kujunenud oma arvamus, mis põhineb esmamuljel. Kõigest sellele toetudes otsustavad nad, kas sind tasub järgida, sind usaldada või kas üldse on mõtet sind kuulata.

Uuringud on näidanud, et esmamulje kujuneb väga kiiresti ja sageli jääbki see sekunditega tekkinud arvamus kehtima, sest inimesed hindavad teisi üsnagi täpselt, kirjutab Forbes. Ühes eksperimendis näidati katsealustele 30-sekundilisi klippe uutest õppejõududest ja paluti neil hinnata, kui hästi tudengid nad vastu võtavad ning kui aktiivsed, asjatundlikud ja enesekindlad nad on. Hindajad oskasid täpselt ennustada, kuidas hindavad tudengid õppejõude kursuse lõpus.

Uuringud on näidanud ka seda, et hinnangud põhinevad suuresti mitteverbaalsetel märkidel. Efektiivsed juhid saadavad välja kahte tüüpi signaale, mis on mõlemad väga olulised, kuid kumbki on olulisem teatud tingimustes. Signaalid, mis näitavad positsiooni, autoriteeti ja võimu, on eriti olulised siis, kui juhtivtöötaja räägib oma ideedest kõrgematele juhtidele, avalikkusele ja meediale. Sellises olukorras on väga tähtis olla enesekindel ja kompetentne. Teist laadi signaalideks on empaatia, meeldivus, sõbralikkus ja osavõtlikkus, mis on olulised siis, kui on vaja suunata kedagi oma arvamust avaldama või kui juhid meeskonda, mis peab tegema omavahel head koostööd.  

Olenevalt nendest omadustest tahad teatud olukordades jätta endast vastavat muljet. Siin on viis kehakeelenippi, mis aitavad luua head muljet.

  1. Et olla autoriteetsem, tõuse püsti. Mitteverbaalselt väljendatakse kõrgemat positsiooni ja autoriteeti kõrguse abil – mida pikem tundud ja mida rohkem ruumi võtad, seda enam tundub, et sina oled see, kes juhib. Kui teised istuvad, siis oled rääkimise ajal seistes autoriteetsem. See nipp on eriti oluline naistele, kes on tavaliselt meestest lühemad. Veel paremini kindlustad oma mõjuvõimu, kui liigud ruumis ringi.
  2. Selleks, et soosida koostööd, võta pintsak seljast. Kui on tegemist tiimitööga ja sinu kui juhi ülesanne on inimesi tööle suunata, siis ära istu pika laua otsa, vaid teiste vahele. Need lihtsad nipid muudavad õhkkonna palju vabamaks. Kui keegi ütleb midagi, siis nõjatu ette, vaata talle silma ja nooguta – see näitab, et tunned öeldu vastu siirast huvi. Nõnda täidab koosolek oma eesmärki, inimesed vahetavad julgemalt oma ideid ning esitavad küsimusi.
  3. Kui on vaja suhteid siluda, minge lõunale. Kellegagi koos süües tõuseb organismis glükoosi tase, mis soosib keerukat ajutegevust ja reguleerib eelarvamusi ja agressiivset käitumist. Lisaks, kui inimesed söövad koos, siis hakkavad nad tegema samu liigutusi. See teadvustamata imiteerimine võib mõlemal osapoolel suurendada positiivseid tundeid teineteise vastu ja ka kõne all oleva probleemi suhtes.
  4. Et sinuga oleks lihtsam rääkida, ära hoia käis rinnal risti. Sa võid vastu väita, ei tunned end nõnda palju mugavamalt ja oskad selles asendis isegi paremini süveneda, kuid kehakeele seisukohast on olulisem see, kuidas teised sind tajuvad, mitte see, kuidas sa end tunned. Kuigi ka kultuurilised erinevused mängivad siin oma rolli, siis käte ristamine tähendab pea kõikjal sama – vastuseisu. Ja muide, kuna inimaju keskendub rohkem negatiivsetele sõnumitele kui positiivsetele, siis tõlgendatakse seda poosi nõnda, et sul on kas paha tuju või sa ei taha suhelda.
  5. Tõesta oma usaldusväärsust ja naerata siiralt. Inimestel on umbes 50 eri tüüpi naeratust, kuid kõiki neid eristab üks oluline tõik – on see siiras või võlts? Tõeline naeratus paneb kogu näo särama ja silmanurkadesse tekivad kortsukesed. Kui sulle on väga oluline, et paistaksid usaldusväärne ja koostöövalmis, siis ära unusta, et inimesed oskavad väga hästi märgata, kes naeratab siiralt.
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles